Ceny w Biedronce pod lupą UOKiK


Ceny w Biedronce pod lupą UOKiK – na półkach wyższe niż przy kasie. Za nieuczciwe praktyki Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10% obrotu!

UOKiK postawił zarzuty wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka o to, że ceny przy kasie wychodzą drożej, niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze. Urząd zarzucił też Przedsiębiorcy brak informacji o cenie przy produkcie na półce. Liczne skargi Konsumentów oraz ustalenia Inspekcji Handlowej wskazują, że takie sytuacje nie są rzadkością w tej sieci. Za nieuczciwe praktyki przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Ceny w Biedronce pod lupą UOKiK

Ceny na półkach wyższe niż przy kasie

Marka Niechciał Prezes UOKiK wypowiedział się, że urząd wszczął postępowanie przeciw spółce Jeronimo Martins Polska (JMP). Wskazał też, że zarzuty dotyczą umieszczania niższych cen przy produkcie, a następnie naliczania wyższej ceny w kasie w sklepach sieci Biedronka.

Prezes UOKiK podkreślił, że było bardzo dużo sygnałów z całego kraju na temat nieprawidłowości przy podawaniu cen w sklepach sieci Biedronka. Nieprawidłowości te zgłaszali zarówno Konsumenci, jak i wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Marka Niechciał stwierdził, że nie mogą zdarzać się sytuacje, że Klient widzi atrakcyjną cenę przy produkcie, a po obejrzeniu paragonu okazuje się, że zapłacił więcej. To może być nieuczciwa praktyka rynkowa – powiedział prezes UOKiK.

Ze skarg Klientów sieci Biedronka wynika, że np.:

  • ketchup miał w promocji kosztować 2,79 zł, ale kasie była cena 3,49 zł,
  • cena ręczników kuchennych na paragonie wynosiła 5,99 zł, podczas gdy na półce 4,49 zł,
  • kilogram pomidorów według paragonu kosztował 3,99 zł zamiast 1,85 zł obiecywanych przez wywieszkę przy stoisku.

Tylko od 1 stycznia do 30 września 2019 r. Inspekcja Handlowa otrzymała od Konsumentów ponad 230 skarg na nieprawidłowe podawanie cen w Biedronkach. Skargi te najczęściej dotyczyły różnic między kwotą umieszczoną przy towarze na półce a tą zakodowaną w kasie oraz braku cen przy produkcie. Skargi te zostały potwierdzone przez inspektorów podczas kontroli. W ciągu 9 miesięcy tego roku Inspektorzy Inspekcji Handlowej wykryli, że w 123 przypadkach w Biedronkach brakowało ceny przy towarze, a w 25 występowały różnice między ceną widoczną na towarze lub półce a tą zakodowaną w kasie.

Brak informacji o cenie na towarze lub w jego pobliżu

Brak ceny umieszczonej na towarze lub obok niego był drugim zarzutem UOKIK wobec JMP. Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK podkreślił, że cena jest jednym z głównych kryteriów, którymi Konsumenci kierują się podczas zakupów. Ponadto umożliwia ona porównanie produktów różnych marek i dokonanie świadomego wyboru między nimi. Dlatego cena powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak aby Konsumenci z łatwością mogli się z nią zapoznać i nie zostali tym samym wprowadzeni w błąd.

Kara dla Jeronimo Martins Polska

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce JMP grozi kara do 10% obrotu. To nie jedyne postępowanie UOKiK wobec właściciela Biedronki, gdyż urząd sprawdza także, czy JMP nie stosuje nieuczciwych praktyk handlowych wobec dostawców owoców i warzyw. Ponadto w grudniu 2018 r. UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował procedury przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach

  1. Ceny winny być umieszczone na towarze bądź w jego bezpośrednim pobliżu. Sprzedawca musi informować o cenach w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje je tylko ustnie lub nie podaje ich wcale, to tym samym łamie prawo.
  2. Każdy sprzedawca ma obowiązek podawać tzw. ceny jednostkowe: za kilogram, litr, 100 gramów, sztukę.
  3. Jeśli cena w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, to w tej sytuacji masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Jeżeli zauważysz różnicę dopiero na paragonie, to wówczas domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty. W takiej sytuacji dobrze jest mieć dowody, np. zdjęcie wywieszki na sklepowej półce i paragon.

O wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach zawiadamiaj Inspekcję Handlową.

Jeśli zauważyłeś nieprawidłowości związane z uwidacznianiem cen w sklepach sieci Biedronka, to prześlij taki sygnał wraz ze zdjęciami dokumentującymi naruszenia na adres e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl. Sygnały te mogą zostać wykorzystane w prowadzonym przez UOKIK postępowaniu.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90

Źródło: Uokik.gov.pl

 

O Adam Marcinowski

Szeroko rozumiane finanse i prawo, to moja pasja. Tematyką związaną z finansami zajmuję się od 2001, kiedy to tworzyłem ogólnopolską firmę pośrednictwa finansowego KredytPolska. Obsługiwała ona Klientów z terenu całego kraju oraz tworzyła sieć ponad 160 agentów finansowych na terenie całego kraju. Agentów tych rekrutowałem i szkoliłem. Pasją do finansów zaraziłem się w pracy, która pozwoliła mi zdobyć poza szeroką wiedzą również rozeznanie w problemach Klientów, a zarazem sposobach i możliwościach ich rozwiązania. Poznając problemy Klientów i pomagając im w wyjściu z długów na prostą... Więcej o mnie...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*Wymagane

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.